Polska

Kanaba Fest za kulisami, czyli jak zrodził się pomysł na jedno z największych wydarzeń konopnych w Polsce? WYWIAD

2022-04-15 09:12:54 erakonopi.pl

Targi Kanaba Fest są jednym z wiodących wydarzeń w branży konopnej w Polsce. Organizatorzy podkreślają, że najważniejszym celem imprezy jest stworzenie jego uczestnikom możliwości dzielenia się i poszerzania swojej wiedzy na temat konopi. Jesteście ciekawi, jak narodził się pomysł stworzenia takiego wydarzenia? Dlaczego impreza co roku odbywa się w innym mieście? Na to i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedzi w naszym wywiadzie z Organizatorami. I pamiętajcie - na Kanaba Fest spotykamy się w tym roku w gdańskim Plenum przy ulicy Elektryków w dniach 7-8 maja.

zdjęcia: Organizatorzy, ilustracja artykułu: praca własna
zdjęcia: Organizatorzy, ilustracja artykułu: praca własna

Kanaba Fest jest największym wydarzeniem związanym z konopiami w Polsce - jak jest historia tej imprezy? Jak narodził się pomysł?

MAGDA: Pomysł na stworzenie targów narodził się na polu konopnym w Kurozwękach, podczas spaceru między szczytami roślin. Pomyślałam, że wystawcy konopni idealnie pasują do targów slow, z którymi byłam związana. Wiedzieliśmy, że Polska w tamtym czasie nie była gotowa na wydarzenie stricte konopne, więc działaliśmy na początku wspólnie, by od 2019 roku stać się dużą i rozpoznawalną imprezą. Małymi krokami wprowadzaliśmy zieloną rewolucję do Polski.

GEM:. Od początku miałyśmy wizję tego, jakie wydarzenie chcemy zbudować. Jego najważniejszym elementem miała być możliwość dzielenia się i poszerzania swojej wiedzy na temat konopi. Rośliny, która nadal kryje przed światem wiele tajemnic, pomimo tego, że znamy ponad 50 tysięcy produktów, które można z niej wytworzyć. Wiedziałyśmy, że im głębiej wejdziemy w to pole, tym więcej osób będzie mogło na tym skorzystać.

Jak w tym roku będzie przebiegała impreza?

GEM: Bramy majowego wydarzenia otwieramy w sobotę o godzinie 11:00. Od tego momentu będzie można zapoznać się z bardzo bogatą ofertą kosmetyków, olejków z kannabinoidami, produktów spożywczych, nasion, suszu, ubrań z konopi, środków i narzędzi do hodowli roślin czy akcesoriów do waporyzacji. W tym samym czasie startują wykłady na darmowej Strefie Edukacyjnej i warsztaty, podczas których będzie można zdobyć trochę wiedzy praktycznej. Organizujemy też Kanaba Cup - głosowanie uczestników targów, które wyłoni najlepszą markę wydarzenia. Będzie także wystawa sztuki i fotografii. Rodzice, którzy przyjdą z dziećmi, mogą mieć pewność, że i one będą się dobrze bawiły - w Kids Zone będzie czekać na nie opieka i wiele atrakcji. Ale to nie wszystko, ponieważ w ten weekend otwiera się najpopularniejsze miejsce w Gdańsku - ulica Elektryków, co wiąże się z powrotem życia do Stoczni, gdzie unosić się będzie zapach pysznego jedzenia, a muzyka rozbrzmiewać będzie przez cały weekend.

Dlaczego Gdańsk, a nie Warszawa, Poznań czy Kraków?

GEM: Gdańsk to kolejne już miasto, które odwiedzamy, po Warszawie i Krakowie. Chcemy dotrzeć z naszą ideą do szerokiego grona odbiorców, bez względu na miejsce zamieszkania, dlatego wychodzimy do ludzi. Zależy nam również na pojawianiu się w ciekawych przestrzeniach, które budują atmosferę. W tym roku jest to Plenum.

MAGDA: Chcemy, by nasi goście czuli się dobrze na targach, dlatego celujemy w popularne i lubiane miejsca z klimatem. Takie podejście jest doceniane również przez wystawców, którym proponujemy targi inne niż konkurencja - lifestylowe targi konopne.

 Jak Wy osobiście postrzegacie rynek konopny w Polsce?

Kuba: Mimo przeszkód stawianych rolnikom i przedsiębiorcom przez ustawowe paragrafy i urzędnicze decyzje rynek konopny w Polsce rozwija się prężnie i z roku na rok przekracza planowane wskaźniki wzrostu.

W branży konopnej drzemie olbrzymi potencjał, ponieważ szeroki wachlarz zastosowań tej rośliny pozwala nam tworzyć nowe produkty i będzie tak jeszcze przez wiele lat. Dzięki temu co jakiś czas będziemy zaskakiwani pojawieniem się innowacyjnych towarów, które będą miały zastosowanie w szerokim spektrum branż gospodarki, począwszy od budownictwa, przez tekstylia, żywność czy medycynę.

Badania wskazują, że rynek w Polsce rozwijać się będzie najintensywniej w Europie. Bierze się to z tego względu, że w naszym kraju przez wiele lat obowiązywała najsurowsza polityka względem konopi, która obecnie jest stopniowo liberalizowana. Kilka miesięcy temu Sejm przegłosował ustawę o podniesieniu limitu zawartości psychoaktywnego kannabinoidu do 0,3%, co ułatwi rolnikom uprawę konopi przemysłowych bez obawy, że będą pociągani do odpowiedzialności karnej. Sejm zdecydował się także na uprawy medycznej marihuany przez polskie instytuty, co pozwoli nam w przyszłości obniżyć cenę preparatów leczniczych opartych na kannabinoidach. Niestety zmiany te są przeprowadzane zbyt wolno i ze zbyt dużą dozą zachowawczości. Żebyśmy mogli dogonić światowy rynek, potrzebujemy odważniejszych rozwiązań, które, jak pokazują przykłady na świecie, przynoszą korzyści społeczne i przemysłowe. Szacuje się, że w 2028 roku rynek ten osiągnie sprzedaż 2 mld euro.

W Polsce codziennie powstają nowe projekty, nowe firmy i nowe przedsięwzięcia, które niebawem spowodują, że branża ta nie będzie już gospodarczą niszą, a społeczeństwo wreszcie dowie się, jak bardzo przyjazne człowiekowi są te rośliny, a negowanie ich potencjału przez dekady było błędem.

Co dalej z Kanaba Fest? Czy będą inne miasta? Jaka jest wizja rozwoju tej imprezy?

Kuba: Naszym zamiarem było wyróżnienie się wśród podobnych imprez odbywających się na całym świecie. Nie chcieliśmy organizować tego wydarzenia co roku w tym samym miejscu. Lubimy czuć się dobrze, a nasze doświadczenie pokazuje nam, że przyjeżdżanie cały czas w to samo miejsce po pewnym czasie nudzi się i powszechnieje.

Najważniejsze jest jednak to, żeby aktywizować miejscową społeczność i lokalne firmy z branży. To jest właśnie jedna z naszych misji, której celem jest rozwój tej dziedziny gospodarki i edukacja społeczeństwa, które przyczynią się do zmian regulacji prawnych wobec konopi. Dlatego też postanowiliśmy zorganizować tzw. targi kroczące, co w rzeczywistości utrudnia nam organizację, ale my lubimy wyzwania, a pasja pozwala nam te trudności pokonywać.

Magda: Wiele osób odradzało nam taką strategię mówiąc, że wystawcy wolą przyjeżdżać w to samo miejsce. Okazało się jednak, że wystawcy, zwłaszcza zagraniczni, doceniają i wspierają nasz pomysł. Mogą dzięki nam podróżować przez Polskę i docierać do nowych grup odbiorców.  

Czy masz poczucie, misji - że coraz więcej ludzi dzięki Kanaba Fest przekonuje się do świata konopi?

Kuba: Oczywiście. To jeden z głównych powodów, dlaczego postanowiliśmy tę imprezę zorganizować. Naszym celem jest uświadamianie społeczeństwa i odkłamywanie konopi w jego oczach. Lubimy łączyć przyjemne z pożytecznym, dlatego też podczas Kanaby organizujemy Strefę Edukacyjną, która w sposób merytoryczny, ale jednocześnie przystępny dla przeciętnego człowieka  świat konopi. Jest nam niezmiernie miło patrzeć, jak Kanaba rośnie, jak coraz więcej firm i odwiedzających interesuje się naszymi targami. Mam nadzieję, że kiedyś dojdziemy do punktu, w którym impreza ta będzie przyciągała dziesiątki tysięcy uczestników, bo Kanaba to nie tylko targi konopne, to lifestyle.

Magda: Bardzo mnie cieszy to, że na nasze targi przychodzi cały przekrój społeczeństwa - zwłaszcza osoby starsze i rodziny z dziećmi. Tworzymy wyjątkowe wydarzenie na skalę europejską, które łączy wszystkie aspekty konopi. Mnie osobiście cieszy, że moja mama stała się naszą nieoficjalną ambasadorką, która szerzy wiedzę wśród seniorów.

Czy możecie powiedzieć coś więcej o sobie?

Gem: W Kanaba Fest czuwam nad strategią komunikacji i komunikacją wizualną. Zależy mi na tym, aby nasze wydarzenie było spotkaniem przyjaciół, których grono ciągle rośnie, bezpiecznym miejscem dzielenia się wiedzą i pasją. Poza targami jestem współwłaścicielką agencji kreatywnej BOLDWAY, w której tworzymy marki, produkty i kampanie reklamowe.

Magda: Moim zadaniem w Kanaba Fest jest dbanie by rzeczy się działy. Dodatkowo zajmuje się obsługą naszych wystawców oraz firm i organizacji zainteresowanych współpracą. Jestem również związana z festiwalami muzycznymi. Reasumując: lubię, by działy się fajne rzeczy oraz by otaczali mnie ciekawi ludzie z otwartymi głowami.

Kuba: Skończyłem studia na kierunku architektura krajobrazu w PWSZ. Jestem współzałożycielem oraz wiceprezesem Stowarzyszenia Wolne Konopie. Edukatorem, organizatorem licznych manifestacji i wydarzeń dotyczących konopi. Adwokatem i pasjonatem tej rośliny. Na Kanaba odpowiedzialny jestem za merytorykę, razem z Mateuszem Zbojną stworzyliśmy program Strefy Edukacyjnej.

 

Odwiedź stronę wydarzenia kanabafest.pl

Zapraszamy również do przeczytania artykułu KanabaFest tym razem w Gdańsku! 7 i 8 maja gdańskie Plenum stanie się epicentrum branży konopnej w Europie.

Chcesz być na bieżąco? Zaglądaj na Facebooka albo Instagrama Kanaba Fest.

Przeglądaj zasoby Produkty-lokalne.pl

TE ARTYKUŁY MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ